Wednesday, February 10, 2010

nak sikit ke?

Ah, lega. Font aku dah kembali kepada asal. Haha. Aku tak pandai sangat benda-benda macam ni. Sebab Aplikasi Blogger ni x lah se-user-friendly macam Office. Heheh. Aku tak ade benda nak cerita pun hari ni. Kemalasan yang melampau. Patut baca sikit ape yang nak belajar besok.

Apepun, dah alang-alang log-in (Ak terpaksa log in sebab nak komen blog orang. Jadi aku buat lah new post sekali. Malas nak log-in banyak kali. Leceh.)

Seperti dijanjikan semalam, hari ni aku dengan berjayanya goreng jemput-jemput untuk dinner. Seperti biasa kalau Mat Saleh masuk dapur dan mendapati aku sedang masak, mereka mesti tanya aku masak apa. Ape ek jemput-jemput in English? Aku bantai Flour Fritter je. Haha. Lalu memberi Jack rasa sekeping. Jack sentiasa cakap nice je kalau makanan aku masak. Buat beger pon cakap nice. Aku lempang jugak kang. Nak mintak sikit lah tu. Mampos aku tak nak bagi. (Sebenarnya dakwaan orang Melayu bahawa orang memuji masakan adalah sebab mereka nak sikit tak boleh diaplikasikan kepada Mat Saleh. Sebabnya, mereka memuji dengan ikhlas dan pujian itu adalah satu cara melanjutkan perbualan.)

Malam tadi aku expect Rashid sampai dalam midnight. Aku dah blend semua bahan Bingka Carrot. Tunggu nak bakar je. Lepas tu Rashid call. Zakuan masih di Manchester. Sedangkan dia dah sampai dekat Stansted. Lalu Jordan masuk ke dapur. Dia tanya aku masak apa tu. Err.. Err.. Ape Bingka Carrot in English ye? Aku cuma jawab, "I don't know what to call it (dia buat muka faham sebab dah banyak kali dia tanya dan aku tak dapat jawab) but my friend is coming over all the way from Malaysia, so I'm making something for him (dia senyum je)." 

Memang tabiat Mat Saleh untuk tanya apa masakan yang kita buat. Especially masakan Asian yang mereka tak pernah dengar. Kadang-kadang rimas juga. Tapi lama-lama aku faham yang mereka just being polite. Kenapa aku nak menyampah pada orang polite pula kan?

Weekend ni ada Malaysian Bazaar! Yukk! Pastu nak pergi shooting-shooting kat Botanical Garden. Suka!

No comments: